- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Wie in zijn vakgebied ‘de referentie’ wil worden, moet zijn zaken goed op orde hebben. Van het ontwerp tot de productie. En dat hebben ze bij Ursus deksels goed begrepen. Bouwprofessionals kunnen gebruikmaken van het innovatieve online platform om naast aluminium plaatwerk ook hun eigen producten zoals de Roundal dagkanten op maat te bestellen. Een proces dat rechtstreeks gelinkt is aan de plaatbewerkingsafdeling voor één vlotte, digitale, foutloze flow van ontwerp tot productie. Een win-win voor Ursus en zijn klanten, die profiteren van scherpe levertijden, hoge kwaliteit en 100% transparantie. Een groeiverhaal dat mede mogelijk gemaakt wordt door de machines van LVD. Want Belgische trots vraagt om Belgische trots.
Ursus ging in 2004 uit de startblokken. Hoewel zijn figuurlijke broodje gebakken was in familiebedrijf Depa Ramen, kriebelde het ondernemersbloed bij Jan De Paepe te zeer. Hij wilde zijn eigen ei kwijt en vond dat in de toelevering van aluminium naar de ramen- en deurensector. “Omdat we daarin met kwaliteit echt het verschil konden maken op de markt.”
Ursus maakt sindsdien van het plaat- en plooiwerk in aluminium voor de ramen- en deurensector zijn handelsmerk. Maar de keuze om acht jaar terug ook eigen innovatieve producten te gaan ontwikkelen met als focus de overgang tussen de gevel en het raam en/of tussen de gevel en het dak, was de grote ommezwaai voor het hele bedrijf. Koppel hieraan de alsmaar strenger wordende isolatienormen, en je begrijpt dat de interesse voor deze producten in crescendo stijgende is. “Maar enkel innovatie volstaat niet om succesvol te kunnen zijn. Het is de mix van innovatie, kwaliteit en service, die samen een ijzersterke combinatie moeten vormen”, zegt De Paepe.
Vijf jaar geleden besloot De Paepe daarom het bedrijf intern volledig te reorganiseren. “Omdat we altijd voorop willen lopen. De klassieke aanpak werkte niet meer. We zijn daarom all-in gegaan op automatisering en digitalisering, met de lancering van een online platform.” Ursus slaagde er zo in om een van zijn mindere punten, communicatie, tot een verkoopargument te transformeren. “Het digitale order van klanten is immers gelinkt aan de planning van al onze machines. Zo weten ze op elk moment perfect waar hun order zich bevindt. 100% transparantie dus. En dat koppelen we aan de kwaliteit en service waarvan we ons visitekaartje gemaakt hebben. Op termijn willen we zo uitgroeien tot de meest stipte leverancier. We willen de partner zijn op wie onze klanten kunnen bouwen.”
Het vinden van een goede machinepartner was van doorslaggevend belang in dit traject. Plant manager Koen Behaeghe koos voor LVD. “Als we onze klanten willen aanmoedigen om voor een lokale partner te kiezen en alle voordelen die daarbij komen van korte communicatielijnen en responstijden, dan moeten we zelf ook het goede voorbeeld geven. Door te kiezen voor LVD klopt ons verhaal nog meer, bewijzen we dat de maatwerkindustrie een toekomst heeft in Vlaanderen.”
Toch was Koen Behaeghe ook kritisch voor de techniek. “Door de kennis en knowhow die ze daar in Gullegem onder één dak verzamelen, wordt je project op voorhand tot in de puntjes doorgesproken en voorbereid. Geen enkele vraag valt naast de tafel. Claude Stragier dacht echt met ons mee over wat de juiste machines zijn voor ons, vandaag en in de toekomst. Door die grondige aanpak was het maar een kwestie van plug-and-play eenmaal de machines er waren, en hebben we enorme vooruitgang geboekt.”
De transformatie van het atelier begon met de uitbreiding van de plooiafdeling. Er kwam een nieuwe PPEB plooibank bij, maar tegelijk werd de oude PPEB geretrofit met de nieuwste Touch-B sturing van LVD. “Omdat daar de grootste bottleneck zat. Zo gaan we telkens te werk: we werken onze pijnpunten weg, waardoor we met hetzelfde aantal medewerkers verder kunnen groeien.” Een oefening die de afgelopen jaren een jaarlijkse groei van 15 à 18% oplevert.
Volgende stap was een lasersnijmachine (met fiberbron van 6 kW) ter vervanging van de ponsmachine: de Phoenix FL-4020. “De introductie van een nieuwe technologie die ons een enorme boost in snelheid gaf en onze afwerkingsgraad verhoogde. Daar waar we vroeger tien minuten aan een deur werkten, is dat nu teruggebracht naar veertig seconden. Bovendien kunnen we hiermee naadloos de trend volgen naar meer complexe projecten waarin onze producten echte accenten worden in een gevel.”
Dankzij de laser werden de levertijden ingekort, maar kan Ursus ook makkelijker spoedorders ertussen nemen. “Zolang de dagkanten niet perfect zijn afgewerkt, kunnen onze klanten geen facturen maken en dus geen geld verdienen. Daarom willen wij ze altijd zo snel en zo goed mogelijk verder helpen.”
Uiteraard was ook de software van belang in dit verhaal. LVD bewees zich daarin als een flexibele partner die de noden goed begreep. “De planning en de productie zijn gekoppeld. Bij het plaatsen van het order controleren we al de maakbaarheid in CADMAN-SDI, zodat er geen beperkingen meer zijn verder in het proces”, vertelt Behaeghe.
“Via CADMAN-B worden de tekeningen van de stukken vervolgens juist ontvouwd en naar de machines gestuurd. Op termijn zal de operator aan de plooibank enkel nog het order moeten scannen en zal het juiste plooiprogramma automatisch geladen worden. Drie seconden, meer heeft de LVD software daarvoor niet nodig. Tijdswinst en automatisering die nodig zijn om klanten sneller te bedienen. Want helaas worden goede plaatbewerkers steeds zeldzamer.” ■