- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Zwitserse precisie. Dat is wat zich in het hart van de machines van Bystronic bevindt. En hoewel het daar wereldwijd naam en faam voor krijgt, zijn er nog te veel bedrijven in België die niet vertrouwd zijn met deze specialist in plooien, laser en automatisering. Vanuit het Benelux kantoor in het Nederlandse Meerkerk wil Bystronic met een Belgisch team van sales en techniekers bewijzen dat zijn machines van goudwaarde kunnen zijn voor onze kmo’s.
Dat Bystronic enerzijds zijn grootste klanten in België heeft en anderzijds nog naambekendheid bij vele Belgische bedrijven ontbreekt, maakt van de kwaliteit van de plaatbewerkingstechnologie een goed bewaard geheim. Toch staan er al mooie referenties op het lijstje: Deca Construct, Faymonville, Joskin Stevens Punching, Thyssenkrupp … “In Nederland hebben we de voorbije jaren een enorme groei meegemaakt, de Belgische markt hinkte eigenlijk wat achterop”, opent Hans van de Meerakker, sales manager Benelux. “Nochtans hebben we heel veel om te laten zien aan de Belgische markt met machines die ontwikkeld zijn om de productiviteit en efficiëntie van de klant te verhogen.” Ook voor kmo’s. Door zijn brede gamma in plooien, laseren (met sinds kort ook buislaser) en automatiseren kan Bystronic een machine op maat van ieders behoefte en budget afleveren, stand-alone of tot in de puntjes geautomatiseerd.
Om Belgische klanten te adviseren bij de aankoop van een machine, functioneren Peter Buggenhout en Erik Goven als het eerste aanspreekpunt. Peter houdt zich bezig met het westen van het land, Erik met het oosten. Peter Buggenhout bracht zijn ervaring in plaatbewerking in de houtindustrie mee naar Bystronic: “De kwaliteit van de machines laat zich zien en voelen. Zelfs in de basismodellen is die knowhow verankerd. Door de modulariteit en uitwisselbaarheid kunnen onze machines ook meegroeien met de klant.” Area manager Erik Goven: “Zelf werk ik nu drie jaar bij Bystronic. Het mooie aan dit merk is dat je er niet mee in verlegenheid gebracht wordt. De machines kwijten zich niet alleen uitstekend van hun taken, maar ook alles wat erna komt is mooi georganiseerd en dat geeft vertrouwen. Het beste bewijs is de trots op hun machines die ik zie bij klanten. Ze worden als het ware ambassadeurs van ons merk.”
Voor Bystronic zijn machines van Zwitserse kwaliteit dus maar een deel van het werk. “Service dragen we hoog in het vaandel”, vertelt manager service & sales support – adjunct directeur Marco de Jong. “Daarom hebben we de voorbije jaren ook geïnvesteerd in een team van Belgische techniekers. Een derde van ons technisch personeel bedient de Belgische markt. Onze klanten kunnen zich nu eenmaal geen stilstand veroorloven, of ze nu één machine hebben staan of twintig. Dat we hen snel die ondersteuning kunnen geven, daar maken we ons visitekaartje van.” Voor Bystronic beperkt zich dat niet tot reageren bij pannes of het uitvoeren van onderhoudstaken. De Jong: “Jaarlijks gaan we ook één of twee keer aan tafel zitten met onze klanten om te kijken wat we kunnen verbeteren om nog meer uit de machine te halen. Dat kan bijvoorbeeld om extra training gaan, maar even goed om het aanpassen van wat parameters. Het doel is om het volle rendement uit hun investering te halen.”