Het draagt sinds zijn opstart de begrippen dynamiek en dienstverlening torenhoog in het vaandel, en is zo naast een voortrekker in snelle levering, ook toonaangevend ontwikkelaar en technologisch kenniscentrum van technische veren. Metaalvak sprak met Maarten Visscher, directeur Marketing bij Tevema.
Met het aanbieden van snelle leveringen sinds 1993 mag het bedrijf zich terecht een pionier in de dynamische logistiek noemen. Hierin voorziet de centrale handelsmaatschappij van Tevema, die prat gaat op leveringen van technische veren binnen de 24 uur voor de volledige Benelux en Duitsland. Een logistiek huzarenstuk dat start bij de Productieafdelingen.
De beide productievestigingen van Tevema, het moederbedrijf in Almere en zijn Poolse afdeling in Kudowa-Zdroj, hebben vooral Nederland, België en Duitsland als afzetmarkten. Visscher: “90% van de Poolse productie gaat hierbij naar de automotive; in het kliksysteem van de veiligheidsgordel vind je bijvoorbeeld al vijf Tevema veren.”
Stuk voor stuk technische speciaalveren, ontwikkeld op het eigen studiebureau te Almere. Het is Tevema’s technologische zenuwcentrum, van waaruit de complete R&D en engineering van nieuwe veren op basis van klantspecificaties plaatsvindt. “Ons menselijk kapitaal is hier echt van goudwaarde”, legt Visscher uit. “De studieafdeling wordt bevolkt door tachtig veerspecialisten met rijke anciënniteit, die jaarlijks ruim 4 miljoen nieuwe veren ontwerpen.” Het maakt het bedrijf tot een uitgesproken titularis in de ontwikkeling van technische veren op maat.
Hierbij kan het bedrijf bogen op een prima symbiose met enkele technische universiteiten, zoals deze van Delft en Antwerpen. Visscher: “Dit blijkt inderdaad al jaren een zeer gezonde wisselwerking, omdat we volstrekt open onze kennis inzake verentechnologie kunnen delen en zo elkaar technologisch ondersteunen. Dit maakt dat iedereen steeds mee is met de jongste technologie, en een dergelijke samenwerking garandeert bovendien wederzijdse groei.”
Een belangrijke exponent hiervan is de korte responstijd bij aanvragen voor nieuwe technische veren die het studiebureau van Tevema kan voorleggen. “In de meeste gevallen bezorgt de klant ons een technische tekening en dito lastenboek met specificaties”, legt Visscher uit.“ Onze mensen snijden dan met behulp van gespecialiseerde software de conceptfase aan, waarna ze vrij snel tot prototypering kunnen overgaan. Het prototype is dan gemiddeld klaar binnen de 36 (!!) uur na ontvangst van de specificaties.”
Vaak kan Tevema de nieuwe aanvragen van klanten rechtstreeks doorverwijzen naar het uitgebreide standaardverengamma uit de catalogus. “Het aanbod is met onder andere onze breeddrukveren, trekveren, conische drukveren, multigolfveren en stempelveren zéér breed”, aldus Visscher. “Bovendien beschikt de klant met ons gamma speciaalveren over een bijkomend scala gasveren, suspensieveren voor de automotive, normdelen, assen, pennen en uitwerpers”.
Tevema biedt, naast het klassieke veerstaal en het rvs 304, bovendien uitvoeringen in de meest uiteenlopende materialen als bijvoorbeeld titanium, wolfram, molybdeen of chroom vanadium aan. De veerkarakteristieken en -prestaties worden echter ook nog in hoge mate bepaald door de eindafwerking. Visscher: “Deze kan onder meer bestaan in het verchromen, vernikkelen, chemisch zwarten, vertinnen of verzinken. Maar ook beitsen en passiveren, vergulden of verzilveren behoren tot de mogelijkheden.”
Een andere nabehandeling is de cleanroomverpakking. “We zien onze eigen cleanroomproductie daarom als een zeer belangrijke troef“, aldus Visscher. “Er is momenteel immers een uitgesproken vraag naar cleanroom gefabriceerde technische veren voor de machinebouw, de halfgeleiderindustrie en enkele andere industrieën waar de GSA-normering (reinheidsnormering) de plak zwaait, zoals ook de lucht -en ruimtevaart .”