- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Het veilig geleiden van energie over lange rijwegen en tegen lage kosten: dat was het doel achter de ontwikkeling van autoglide 5 van igus. Het nieuwe kabelrups-systeem is specifiek ontworpen voor horizontaal gebruik in intralogistieke toepassingen en op kraansystemen. Het speciale kenmerk: de energietoevoer is snel geïnstalleerd, omdat het geen geleidegoot nodig heeft. In plaats daarvan ligt het op een staalkabel die op haar plek wordt gehouden door de contouren van de kabelrups.
Veel gebruikers vertrouwen op busbar-systemen voor de overdracht van voeding en data in krappe, compacte ruimtes en voor snelle bewegingen, bijvoorbeeld in storage en retrieval units (AS/RS). Hun grootste nadeel is dat ze duur zijn in onderhoud, standaard alleen gebruikt kunnen worden voor de overdracht van voeding en ze moeten regelmatig worden gereinigd om contactstoringen te voorkomen. igus heeft nu de autoglide 5 ontwikkeld voor het veilig geleiden van horizontale kabels met snelheden tot 4 m/s en tvoor rijwegen van maximaal 80 meter, zelfs zonder een geleidegoot. “De autoglide 5 kan eenvoudig geïnstalleerd worden in het gangpad op een kabel of een profiel. Het product is vooral aantrekkelijk door haar lage prijs, een 88% kortere installatietijd vergeleken met gootsystemen en haar onderhoudsvrije werking”, legt Christian Strauch uit, Industry Manager Intralogistiek bij igus. “Zo biedt de nieuwe energietoevoer een echt alternatief voor de busbar-systemen.”
Voor het installeren van autoglide 5, hoeft de intralogistiek monteur slechts de staalkabel te leveren, welke hij uitrekt over de vloer van het gangpad. Alternatief is geleiding via een kunststof kabel of een profiel ook mogelijk. De kabelrups kan over de kabel bewegen, omdat de ontwikkelaars van igus een special geleidingsconcept hebben bedacht. De onderkant van de kabelrupsschakels is voorzien van een centraal geleidingselement, zodat de kabelrups veilig op de kabel kan rusten. Voor het slijtvast en nauwkeurig rollen van de bovenloop van de kabelrups op de onderloop, vertrouwden de engineers op autoglide elementen van igus. Dit systeem bestaat uit kam-achtige dwarsverbinders die middels het spuitgietproces zijn geproduceerd en die voorkomen dat de kabelrups wegglijdt. Zodoende kan de gebruiker een geleidegoot volledig achterwege laten.
Busbar-systemen, of de contacten van de pantograaf, zijn zeer gevoelig voor slijtage en moeten na slechts één of twee jaar worden vervangen. Met autoglide 5 heeft igus een onderhoudsvrij energietoevoersysteem met een lange levensduur ontworpen, gemaakt van hoogwaardige polymeren. igus test momenteel de lange levensduur van de nieuwe kabelrups in haar eigen testlaboratorium met een oppervlakte van 3.800 vierkante meter. In het laboratorium was utoglide 5 al overtuigend door haar stille werking. Bij een snelheid van 2 m/s was de gemeten waarde slechts 63 dB(A). Een ander voordeel: “Omdat autoglide 5, in tegenstelling tot het busbar-systeem, geen open contacten heeft, kan het looppad gemakkelijk schoongemaak wordent”, verteld Christian Strauch enthousiast. igus biedt het kabelrups-systeem al volledig geconfectioneerd aan als readychain met zeer flexibele chainflex-kabels.