NLFR

Platform voor de metaal- & staalverwerkende industrie
Vijftig jaar rolbruggen: knowhow en ervaring voor de toekomst

Vijftig jaar rolbruggen: knowhow en ervaring voor de toekomst

Waar zware lasten verplaatst moeten worden, zijn rolbruggen vandaag van onschatbare waarde. Vijftig jaar geleden waren ze echter allerminst een evidentie. In West-Vlaanderen brachten Maurice en Eric Deman daar verandering in. In 2019 viert het bedrijf uit Sint-Eloois-Winkel zijn jubileum. Een moment om terug te kijken en vooruit te blikken. De ervaring en de knowhow van Deman, opgebouwd de afgelopen vijftig jaar, zullen ook in de toekomst het verschil maken om lasten veilig, efficiënt en duurzaam te behandelen.

rolbrug-deman-kopieren

De rolbrug diende als inspiratie voor het nieuwe logo.

 

Nog voor hij zijn eerste rolbrug realiseerde, had Maurice Deman al naam en faam opgebouwd in de omgeving met een gepatenteerde en originele vlasmachine. Zijn ingenieus oog keek echter altijd vooruit. “Al in de jaren 60 ontwikkelde hij telescopische bouwkranen die een groot succes werden”, herinnert kleinzoon en huidig zaakvoerder Kurt Deman zich die in 1997 aan het roer kwam. “Mijn vader Eric nam in ’67 de zaak over en ging verder op de ingeslagen weg. In ’69 werden de eerste rolbrug en portaalkraan gebouwd en geleverd. De kwaliteit ging snel de ronde, want in 1974 kwam er een bestelling binnen voor vier rolbruggen van het toenmalige Cockerill Yards in Hoboken. Met een kostprijs van 26 miljoen euro een gigantisch project voor die tijd.” De toekomst voor Deman lag dus wagenwijd open. Intussen heeft het Sint-Eloois-Winkelse bedrijf bijna 4.000 rolbruggen op zijn conto staan. Deman: “Dat technisch vermogen om mee te denken met de klant is wat ons al die jaren heeft voortgestuwd. En op die manier willen we ook in de toekomst het verschil blijven maken.”

Slimme features om klant sneller en veiliger te laten werken

Onder het bewind van Kurt Deman zijn veiligheid en duurzaamheid twee belangrijke steunpilaren geworden in het bedrijf. “Voor onze medewerkers, maar ook voor onze klanten. Voor de kraantechniek kiezen we bijvoorbeeld resoluut voor SWF. Technologisch staan zij het verst in het introduceren van intelligente opties om sneller en veiliger te kunnen werken. Een voorbeeld daarvan is het anti-slingersysteem, waardoor de last niet gaat bewegen, de rolbrug een langer leven beschoren is en de klant een mooie efficiëntiewinst kan boeken. Dat is de voorsprong die wij willen opbouwen, voor ons en voor onze klanten.” Veiligheid begint ook met een gedegen opleiding tot rolbrugbestuurder. Met de komst van het Triskel Comptence Center heeft Deman daar alle infrastructuur voor in huis. Gespecialiseerde opleidingscentra doen er maar wat graag een beroep op. “Ze leren er in alle veiligheid werken met twee types rolbruggen en kunnen kennismaken met die intelligente opties om het volle rendement uit een rolbrug te halen.”

deman_3-kopieren

Kurt en Eric Deman en Luc Volon: “In 1969 produceerde Deman voor het eerst een rolbrug. Die was bestemd voor Gebroeders Volon, een bouwbedrijf in Heule dat een manier zocht om betonijzer te laden en te lossen.

 

Nieuwe huisstijl, nieuw elan

Deman wil echter meer doen dan terugblikken op vijftig jaar. “Tijdens de viering op 20 juni zullen we ons nieuwe logo en nieuwe huisstijl onthullen”, licht Deman een tipje van de sluier. “Uiteraard diende de rolbrug daarbij als inspiratie. Het resultaat oogt uitgepuurd, modern, open en klaar voor de toekomst. We staan immers al vijf decennia garant voor betrouwbare en competitieve rolbruggen en portaalkranen. Onze knowhow, ervaring en service zijn troeven van onschatbare waarde die we de komende jaren volop willen uitspeken. Innovatie en professionalisering zullen hierbij het uitgangspunt vormen. Op naar de volgende vijftig jaar.”


De allergrootste

Onder die bijna 4.000 rolbruggen van Deman zitten zowel standaardrolbruggen voor kleine kmo’s als kanjers. Geen job is immers te groot of te klein voor Deman. De grootste rolbrug tot nu toe werd geplaatst bij BMC Moerdijk. In de productieruimte worden er drie grijperkranen ingezet voor het verhandelen van kippenmest en as. Samen vertegenwoordigen ze een investeringswaarde van 2,7 miljoen euro.


De allereerste

In 1969 produceerde Deman voor het eerst een rolbrug. Die was bestemd voor Gebroeders Volon, een bouwbedrijf in Heule dat een manier zocht om betonijzer te laden en te lossen. “Via via, zo ging dat toen, hadden we gehoord over het goede werk dat Maurice Deman afleverde in kranen”, herinnert Luc Volon zich nog. “We trokken onze stoute schoenen aan en gingen aankloppen voor een oplossing voor ons probleem.” Deman vond die in de vorm van een eenvoudige enkelligger rolbrug met een hijscapaciteit van 3 ton. Ook de kraanbaan werd voorzien in het atelier en extra versteviging rond de balken. “Rolbruggen waren toen nog een rariteit in West-Vlaanderen. Ons atelier was er niet op voorzien. Maar sinds zijn komst, heeft ze niet stilgestaan. We hebben er nooit problemen mee ondervonden.” Kwaliteit van de bovenste plank dus, toen al.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?