NLFR

Platform voor de metaal- & staalverwerkende industrie
Specialist in machinetransport investeert in compacte zware autolaadkraan op maat
Jan van Dam investeerde recent in een nieuwe compacte en lage autolaadkraan met draaibare kraan, die ze samen met de fabrikant op maat ontwikkelden en engineerden.

Specialist in machinetransport investeert in compacte zware autolaadkraan op maat

Dat is soms om de hoek, maar toch vaker verder weg, tot zelfs aan de andere kant van de wereld. Jan van Dam staat al meer dan dertig jaar in voor de totale ontzorging van zijn klanten: transport over de weg via de afdeling Machine Transport, zeevracht en luchttransport via Global Machine Logistics (GML), maar ook douane en opslag, zelfs verpakking en (de)montage van machines en productielijnen. De firma met vestigingen in Oudewater, Rotterdam en Bergen-op-Zoom investeerde onlangs in een innovatieve compacte en zware autolaadkraan op maat.

Toen Jan van Dam, overgrootvader van de huidige zaakvoerder, aan het begin van de vorige eeuw met zijn bedrijf begon, gebeurde het transport over de weg nog met handkarren en over het water met trekschuiten. Na zijn overlijden in 1927 bouwden zijn vier zonen het bedrijf verder uit en werd geïnvesteerd in een eerste vrachtwagen. De huidige zaakvoerder, ook Jan van Dam, nam in 1989 de leiding over en sindsdien specialiseert het bedrijf zich op machine- en speciaaltransport. 

De draaibare kraan heeft een vrij grote hefcapaciteit, waardoor het heel eenvoudig is om zelfs de zwaarste machines te laden en te lossen.

Klanten volledig ontzorgen

Vandaag bieden de firma’s Jan van Dam Machine Transport en Jan van Dam Global Machine Logistics (GML) een totaalconcept voor machine­logistiek. De groep kent al jaren een gestage groei en heeft een sterke reputatie opgebouwd bij klanten in de meest uiteenlopende sectoren, zoals machine­bouw, metaalbewerking, staalbouw, industrie, techniek, maar ook de voedingsindustrie, jachtbouw en civiele toepassingen. Jan van Dam streeft naar langetermijnrelaties, gebaseerd op een kwalitatieve en betrouwbare afhandeling van complete projecten, met andere woorden de volledige ontzorging van de klanten. “Door de oprichting van GML konden we het transport van machines wereldwijd efficiënt uit­voeren. Dat is immers vaak een hele bedoening voor de klanten. De machines worden eerst over de weg naar de haven gebracht en worden daar op een schip geladen. Na de boottrip worden ze overzees opnieuw op een vrachtwagen geladen om naar hun finale bestemming te transporteren. Alle fases van dit transport worden door verschillende partners uitgevoerd, waardoor er voor de klant een hoop papierwerk ontstaat. We nemen dat volledige transporttraject van hen over, waardoor alles aanzienlijk vereenvoudigd wordt”, vertelt zaakvoerder Jan van Dam. “Maar er is veel meer dan dat transport. We staan evenzeer in voor het in- en uitpakken, zelfs de demontage en montage van machines en volledige productielijnen. Verder zijn we gespecialiseerd in de volledige afhandeling van containerzendingen: strippen of stuffen, uitpakken of verpakken van goederen, inclusief het transport van alle mogelijke containers. We regelen zelfs alle douane- en fiscale formaliteiten en beschikken over verschillende ruimtes voor tijdelijke opslag bij het hoofdkantoor in Oudewater, in het ­Rotterdamse havengebied en sinds kort ook in Bergen-op-Zoom, waardoor we versterkt op de Brabantse en Belgische markt kunnen focussen.”

Deze innovatieve laad- en losoplossing functioneert ter plaatse emissieloos en kan ook op een zelf ontwikkeld batterijpakket werken.

Compacte autolaadkraan op maat

Jan van Dam kan daarvoor rekenen op een team van 45 ervaren en enthousiaste medewerkers en beschikt over de meest vooruitstrevende wagens en technieken voor het transporteren, laden en lossen van machines. “Een vijftal jaar geleden investeerden we in een nieuwe autolaadkraan om ons aanbod en onze flexibiliteit nog te vergroten”, sluit van Dam af. “Vandaag hebben we ons wagenpark verder uitgebreid met een innovatieve compacte autolaadkraan met een vrij grote hefcapaciteit, die we samen met de fabrikant ontworpen en engineered hebben. Deze wagen is gebaseerd op drie gestuurde assen en is voorzien van een draaibare kraan. Deze innovatieve laad- en losoplossing functioneert ter plaatse emissieloos en kan ook op een zelf ontwikkeld batterijpakket werken. Onze nieuwe autolaadkraan is superlaag, waardoor hij onder alle mogelijke bruggen tot 2,95 m hoog door kan en zonder verdere concessies over de grenzen met België en Duitsland mag. Dankzij deze investering kunnen we onze klanten een nog betere service garanderen.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?