- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
De wereldwijde primeur is voor scheepsbouwer GS Yard in Groningen. Zij kregen op 3 juni het allereerste exemplaar van de nieuwste Multi Vision lashelm met het Multi C’Air systeem. Nuchter als ze zijn, staan ze niet meteen op de banken bij een productinnovatie. Als even later een ervaren lasser zich direct enthousiast toont over de verbeterde true color cassette, laat dat zelfs die koele ‘Grunningers’ niet onberoerd.
Lassen is ‘core business’ bij de Groningse scheepswerf die zich heeft gespecialiseerd in rivierschepen tot een maximale lengte van 135 m. Schepen die in ondiep water hun kwaliteiten bewijzen, maar die ook zonder problemen koers zetten naar Engelse havens. Jaarlijks schuiven hier tien nieuwe schepen vanaf de langshelling het Winschoterdiep in. Daarnaast verbouwen ze ook schepen. Met lichtere constructies verhogen ze het laadvermogen en de snelheid terwijl het brandstofverbruik naar beneden gaat.
De werf biedt werk aan circa 180 man en zeker een derde daarvan doet laswerkzaamheden. “Multi Vision is al sinds jaar en dag de vaste lashelm waar men altijd tevreden over is”, laat Gerrit Wever, bij GS Yard verantwoordelijk voor inkoop en de technische dienst, weten. Dat neemt niet weg dat hij met grote belangstelling kijkt naar het nieuwe exemplaar dat de vertegenwoordiger van technische groothandel Delftechniek komt aanbieden. Dat is de Multi Vision Hybrid, die is voorzien van een opklapvenster. De helmen van Multi Vision zijn ontwikkeld en worden uitgebracht door Vlamboog. De bestaande reeks gaat al bijna 25 jaar mee. De nieuwe serie (naast de Hybrid is er ook de Multi Vision Grind, zonder opklapvenster) is op vele fronten verbeterd. Zo is het zichtvenster maar liefst 16% groter geworden (van 44 x 98 mm naar 50 x 100 mm). Verder is er aan de vorm gesleuteld voor een betere geleiding van lasrook langs de helm.
Het concept voor de nieuwe helm lag al een tijdje op de tekentafel en kwam in 2016 in een stroomversnelling. Met de helm werden ook nieuwe luchtsystemen ontwikkeld. De Multi C’Air III filtert de luchttoevoer naar de helm. De batterij gaat 8 uur mee en met tril- en geluidssignalen wordt de gebruiker gewaarschuwd als de filters verzadigd raken. Daarnaast is er een Heavy Duty batterij beschikbaar voor een werkduur van liefst 12 uur. Multi C’Air Flow is een gecertificeerd systeem waarbij via aansluiting op een compressor of luchtgeleidingssysteem overdruk in de helm wordt gecreëerd. De helmen bieden TH2 beschermingsgraad wat de op één na hoogste klasse is. Sales Director Cornelis Alderlieste van Vlamboog is bovenal tevreden met het feit dat ondanks de sterk verbeterde kwaliteit de prijs van de helm uiterst concurrerend is gebleven. De Multi Vision Grind heeft een adviesprijs van € 120 en die van de Multi Vision Hybrid is € 154. De helmen worden grotendeels in het buitenland geproduceerd maar in Nederland geassembleerd. De nieuwe lijn is leverbaar vanaf juli.
Als op de scheepswerf een plekje wordt gezocht om de overhandiging van de eerste helm op de foto vast te leggen, kijken de lassers van een afstandje verlekkerd toe. De nieuwe helm met feloranje opdruk valt op. Na het fotomoment neemt Wever de proef op de som en vraagt een ervaren lasser of hij de helm wil uitproberen. Die aarzelt geen moment, gordelt het Air systeem om, zet de helm op en gaat aan het werk. Na een paar minuten heeft hij z’n oordeel al klaar. Hij is vooral onder de indruk van de verbeterde true color cassette. “In mijn huidige helm is het beeld groenig. In deze nieuwe helm is het helderblauw. Dat geeft een nog beter zicht op het smeltbad, zodat je nog preciezer kunt lassen.”