NLFR

Platform voor de metaal- & staalverwerkende industrie
Innovatie als onderdeel van het DNA van maakbedrijven

Innovatie als onderdeel van het DNA van maakbedrijven

Heeft u het ook al opgemerkt? De razende vaart waaraan de wereld zich vandaag voortbeweegt. Om dan nog te zwijgen over het tempo waaraan technologie zich steeds verder ontwikkelt. Ondernemen is meer dan ooit een kwestie van bijbenen maar zou eigenlijk een verhaal van voorop lopen moeten worden. En daarin speelt innovatie een cruciale rol.

Innovatie gaat om meer dan revolutionaire product- of machineontwerpen uit de hoed toveren. Het zit hem evenzeer in nieuwe manieren vinden om die productie zo goed mogelijk in te richten voor een hogere efficiëntie. Om medewerkers zo goed mogelijk aan te sturen voor een zo hoog mogelijke kwaliteit en zo laag mogelijke foutenmarge. Maakbedrijven moeten zich daarom een cultuur van verandering toe-eigenen waarbij op geregelde basis producten en processen in vraag worden gesteld. Pas als innoveren echt deel gaat uitmaken van ons DNA zullen we het verschroeiende tempo van de maatschappij voor kunnen blijven.

En daar zijn goede redenen voor. Innovatie is een geweldig instrument om de concurrentiekracht te behouden, of wie weet zelfs uit te bouwen. Veranderen de eisen van de consument? Zijn er nieuwe markten om aan te boren? Kunnen we kosten besparen door bepaalde processen te optimaliseren? Innovatie biedt telkens het antwoord om je op een onderscheidende manier in de markt te zetten. Weg van eenheidsworst, op naar dat streepje voor. De consument is ook meer dan vroeger bereid om nieuwe producten te kopen als ze maar iets nieuws, iets van toegevoegde waarde te bieden hebben. Maar voor metaal­bewerkers zelf schuilt de winst in de eerste plaats in het verhogen van de productiviteit. Een welkome verademing in deze tijden van schaarste aan
technische profielen.

Toch is enige voorzichtigheid geboden. Volgens onderzoeken faalt 80% van de innovaties. Toegegeven, dan gaat het vooral om die baanbrekende nieuwigheden, maar het bewijst dat we niet moeten innoveren om te innoveren. Hoe moeten we dan wel gaan aanpakken? Ken je klanten vormt de basis. Definieer helder wie je huidige klanten en je toekomstige zijn en wat ze precies nodig hebben. Zij bepalen immers de richting waar het naartoe gaat. Laat hen centraal staan in de keuzes die gemaakt moeten worden. Samenwerken, met klanten of andere partners, om dat doel te bereiken kan ook van meerwaarde zijn. Innovatie kan dan wel in evoluties en revoluties komen, het mag niet de waanzin van de dag zijn die regeert. Kijk vooruit naar de lange termijn om strategisch verstandige beslissingen te maken.

En dan komt de keuze aan technologie, de moeilijkste knoop om door te hakken, want het aanbod is uitgebreid. Wat je wil bereiken moet bekend zijn om te weten hoe je het kan bereiken. Metaalvak zet alvast enkele innovaties op een rijtje uit 2019 die misschien wel het aangezicht van 2020 mee zullen vormgeven. Machines, producten of diensten van bedrijven die zelf een perfect voorbeeld zijn van hoe innovatie voor toegevoegde waarde voor de klant kan zorgen. Ze openen de deur naar hogere efficiëntie, nieuwe diensten en afzetmarkten, betere kwaliteit en een duurzamere productie. Want ook op dat vlak hebben we de komende jaren nog heel wat innoveren voor de boeg.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?