- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Meer dan duizend bezoekers over de vloer op twee dagen. Dat is de mooie balans van de jaarlijkse demodagen van Welda die plaatsvonden op 18 en 19 oktober. Tijdens deze tweedaagse konden klanten, scholen en geïnteresseerden uit de metaalnijverheid seminars volgen, demo’s bijwonen en vragen stellen over het uitgebreide product- en dienstenaanbod van de Belgische las- en machinespecialist.
De Welda Demodagen zijn intussen een begrip in de sector. Gedurende twee lange dagen, van 10 tot 22 uur komen er meer dan duizend bezoekers over de vloer om de verschillende producten, gereedschappen, machines en oplossingen voor de metaalsector te leren kennen. Om de geïnteresseerden maximaal te informeren zijn ook heel wat leveranciers aanwezig om hun producten voor te stellen en te demonstreren. “Deze demodagen zijn voor onze leveranciers een mooie gelegenheid om rechtstreeks in contact te treden met hun eindklanten”, vertelt Frede De Witte, marketing manager bij Welda. “De samenwerking met onze partners en leveranciers is enorm belangrijk.”
Alles voor de klant
Ook aan de relatie met klanten wordt bij Welda veel aandacht besteed. “Onze klanten weten dat ze bij ons altijd terecht kunnen met hun vragen”, zegt De Witte. “Wij adviseren hen bij de aankoop van de juiste metaalbewerkingsmachine of de correcte lasapparatuur. Daarnaast maken wij het verschil met onze uitgebreide service en korte opvolging. Als een klant belt met de melding dat zijn machine defect is, gaan we meteen ter plaatse om deze te herstellen. Als de machine voor langere tijd onbeschikbaar zou zijn, zorgen wij zelfs voor een tijdelijke vervangmachine. Met onze customer service zetten wij sterk in op een samenwerking op lange termijn.” Dat deze aanpak werkt, bewijzen de recente uitbreidingen van Welda. Vandaag worden de nieuwe bureaus, boven de bestaande winkelruimte, gefinaliseerd. Vorig jaar werden de bedrijfsgebouwen fors uitgebreid met een nieuwe hal van 1.500 m2. Het is in dit democenter dat de verschillende metaalbewerkingsmachines en lasapparatuur werden tentoongesteld tijdens de demodagen. Welda innoveert zijn product- en dienstenpakket continu. Klanten kunnen de lasapparatuur en metaalbewerkingsmachines van verschillende leveranciers zoals Weco, Kemppi, Nedermann, Macc en Baykal niet alleen kopen, maar ook huren op korte termijn of leasen op lange termijn. “Zo willen we onze klanten nieuwe oplossingen aanleveren om hen te helpen groeien”, aldus De Witte
Welda Academy
Nieuw in het aanbod is de Welda Academy die professionele en betrouwbare opleidings-mogelijkheden aanbiedt voor ondernemingen en scholen. Welda staat daarbij in voor het faciliteren van de opleidingsruimte. “Wij bieden de plaats en de modernste tools aan om zowel de basis- als de meer gespecialiseerde kennis en praktijk aan te leren. Sinds begin oktober 2018 organiseert het VCL (Vervolmakingscenter voor Lassers) hier hun lasopleiding en -certificatie voor de Oost-Vlaamse regio. “De korte reistijden en certificering alsook de mogelijkheid voor een doelgerichte lasopleiding op maat zijn hier de troeven”, zegt Alain Van Kerrebroeck. De Welda Academy beschikt over tien afzonderlijke lascabines die zijn uitgerust met de modernste lasapparatuur en volautomatische slijp- en lasrookafzuiging. Daarnaast is er de mogelijkheid om de lasvaardigheden aan te leren via de Soldamatic met augmented reality (AR) waarbij de deelnemers oefenen op een augemented virtueel werkstuk. Tijdens het lassen krijg je realtime aanwijzingen over de juiste lashouding. Na de oefening kan deze tot in detail geanalyseerd worden op basis van verschillende parameters zoals de snelheid, de werkhoek en de kwaliteit van de lasnaad. “Dankzij het virtueel lassen leren de cursisten de correcte kennis en lashouding, terwijl de risico’s op fysieke letsels beperkt blijven. Bovendien worden er geen gassen of lasmaterialen verspild. Deze technologie is dus heel kostenbesparend.” Daarnaast kunnen de ruimtes ook gebruikt worden voor andere metaal- of machineopleidingen los van de lastechnologie. Ook Kanaal Z had een grote belangstelling in Welda en zijn uitgebreide service. Tijdens de Demodagen op 18 en 19 oktober kwam de filmploeg van ‘Alle zaken op een rijtje’ langs om een reportage te maken. Het resultaat vind je in een filmpje op de website www.welda.be.