De Jan van Dam Group schrijft een mooi verhaal. Jan van Dam Machine Transport bestaat dit jaar immers 35 jaar, Jan van Dam Global Machine Logistics ook al vijftien jaar. Het familiebedrijf gaat geen enkele uitdaging uit de weg om een full-service concept voor het transport van machines en automatiseringsoplossingen van fabrikant naar eindklant te bieden: verpakken, laden, vervoeren, leveren, afrollen, plaatsen, mechanisch installeren, maar ook zeevracht, douaneformaliteiten en (tijdelijke) opslag. Intussen draait de vijfde generatie mee in dit familiebedrijf dat continu blijft investeren.
“Toen ik het bedrijf in 1989 van mijn vader overnam, had ik nooit gedacht dat we zouden uitgroeien tot de logistieke speler die we vandaag zijn. Niets wordt je immers zomaar in de schoot geworpen, hard werken is de boodschap. We begonnen met vier trucks en enkele heftrucks, maar vandaag bieden we een full-service logistiek concept. Daarbij streven we naar langetermijnrelaties met onze klanten, gebaseerd op een kwalitatieve en betrouwbare afhandeling van complete projecten in de meest uiteenlopende sectoren: machinebouw, metaalbewerking, staalbouw, industrie, techniek, voeding … ‘Standaard’ bestaat niet, veel wordt turnkey uitgewerkt”, stelt zaakvoerder Jan van Dam.
“Dat is alleen maar mogelijk als je kan rekenen op adviseurs, chauffeurs en monteurs die hun metier door en door kennen. We laten ze ook werken met het beste materieel: trailers en opleggers, trekkers en bakwagens, montagebussen, autolaadkranen, heftrucks en hoogwerkers, compactkranen, hijsportalen en diverse interne transportmaterialen. Om nog grotere machines te kunnen vervoeren, lieten we onlangs een nieuwe multifunctionele verbreedbare euro-dieplader bouwen. Het is puur maatwerk met een hoogte van 4 meter onder het dak, een vrije inwendige breedte van 3,5 meter en maximale breedte van 6 meter, tot 10 meter lengte in het bed en een laadvermogen van 40 ton.”
Elke opdracht start zodra een machine klaar staat om geleverd te worden. Vanaf dat moment wil het team van Jan van Dam zijn klanten volledig ontzorgen. Ze verpakken de machine, waarna die op één van de trailers of in één of meerdere containers geladen wordt voor vervoer over de weg, zeevracht of luchttransport. Uiteindelijk wordt ze voor de deur van de eindklant geleverd.
“Daar stopt het niet, want in samenspraak met de opdrachtgever en de eindklant rollen we de machine af, transporteren die op een efficiënte en veilige manier door de productie en zetten die ook op haar plaats. Steeds vaker staan onze ervaren monteurs ook in voor de mechanische installatie van machines of productielijnen en zijn ze betrokken bij de uitvoering van de testen vóór de inbedrijfstelling van installaties”, licht de zaakvoerder toe. “Om onze mogelijkheden uit te breiden, besloten we ook robots en automatiseringsoplossingen aan machines te monteren. Zo worden onze medewerkers ingeschakeld door klanten voor het transport én de volledige opbouw van hun installaties.”
De Jan van Dam Group heeft nog meer te bieden. Ze staan in voor de demontage, het transport en de montage van machines voor industriële verhuizingen. Verder zijn ze gespecialiseerd in de volledige afhandeling van containerzendingen, inclusief douane- en fiscale formaliteiten.
“Naast ons sterke team en hoogwaardig materieel beschikken we ook nog eens over verschillende ruimtes voor (tijdelijke) opslag in Oudewater, in het Rotterdamse havengebied en in Terneuzen”, sluit Jan van Dam af. “Ik ben heel trots met de weg die we als organisatie afgelegd hebben. Bovendien is de continuïteit gewaarborgd, want de vijfde generatie van Dam is al volop in het bedrijf actief. En ook al komt er veel bij kijken en zijn er wel eens moeilijkere momenten, zij geloven net als ikzelf sterk in de verdere uitbouw van het levenswerk van hun voorgangers.”