Kmo’s die een machineaankoop overwegen, laten zich door meer inspireren dan louter de universele prijs-kwaliteitverhouding. Vooral dan omdat het begrip kwaliteit een steeds bredere lading dekt, waarbij de service die een machineleverancier na verkoop kan bieden écht cruciaal wordt. Constructeur AFW licht de draagwijdte toe van waterjetbouwer Resato’s technische ondersteuning.
Het is intussen elf jaar geleden dat het Nederlandse AFW (Apparaten Fabricage Waalwijk BV) een watersnijmachine van Resato kocht. Wim van der Wilk vertegenwoordigt de derde generatie van het familiebedrijf, dat destijds startte met de constructie van pompeilanden. Hij herinnert zich nog levendig de oude dagen van voor er van de waterjet sprake was: “Voordien gebeurde alles met een schaar, ponsmachine en kantbank, waardoor de fabricage van onze stukken een veelvoud langer duurde.”
Sinds het bedrijf over de waterjet beschikt, kan het meer diverse materialen aan. Wat dan weer een bredere horizon naar projecten toe opende. Van der Wilk: “Onze firma specialiseert zich in principe in plaatbewerking, en meer bepaald in klanten-specifiek maatwerk in kleine series tot pakweg vijftig stuks. We versnijden met onze waterjet echter regelmatig ook niet-metallische materialen zoals koolstof- en glasvezelversterkte kunststoffen.“
AFW doet bovendien ook onderhouds- en revisiewerken, en specifieke opdrachten voor de LNG sector, zoals de bouw van specifieke bakken. De kmo is ook actief in andere groeimarkten, zoals de waterstofindustrie.
Van der Wilk: “Die waterjet heeft ons zoveel meer mogelijkheden gebracht. De flexibiliteit die je ermee creëert is onovertroffen; je kan echt alles zelf doen. We maken bijvoorbeeld nu een hele reeks producten waarvan we anders niet konden dromen. Ook hoeven wij, wat het deel metaalbewerking betreft, helemaal niks meer aan werk uit te besteden. Alles gebeurt hier.”
Die medaille heeft natuurlijk een keerzijde, en dat weet ook Van der Wilk. AFW is dermate gewoon geraakt om op die machine zoveel snijwerk te doen, dat het bedrijf er ook in grote mate afhankelijk van is geworden. Een goed voorbeeld is een speciaal soort messen die AFW fabriceert. De stukken verdragen geen sterke warmte-inbreng zoals je bij het lasersnijden zou krijgen, en mogen derhalve enkel en alleen met de waterjet worden gesneden.
De kwaliteit van de eigen dienstverlening en responstijd van AFW hangt zo haast één op één samen met de beschikbaarheid van de Resato waterjet. Dit maakt de technische ondersteuning na verkoop die Resato weet te bieden meteen een cruciaal gegeven. Van der Wilk: “Resato kunnen wij op elk moment bellen; zijn technisch team is competent, flexibel en in principe steeds in staat om binnen een termijn van één à twee dagen uit te rukken om gelijk welk probleem aan te pakken.“ De goede vertrouwensrelatie met AFW als klant heeft overigens ook Resato geen windeieren gelegd. De beide partijen wisselen courant vaktechnische kneepjes en andere knowhow uit, die binnen de waterjet-techniek van onschatbare waarde blijken.
Van der Wilk: “De techniek heeft een relatief hoog trial-and-error gehalte, vooral wanneer je experimenteert met nieuwe materialen. Met de basisparameters die men bij de aankoop van Resato krijgt, heb je weliswaar een goede startbasis, maar het blijft hoe dan ook steeds zoeken naar die ideale settings op vlak van zandtoevoer, druk en snijsnelheid. Dat leer je echt al doende. Wanneer je bijvoorbeeld een eerste keer stukken van carbonfiber moet snijden, is dat een hele uitdaging. Het moet immers van de eerste keer goed zijn, omdat je dat soort materiaal niet meer kan nabewerken.”
Resato is te bezoeken tijdens de EuroBLECH in hal 12, op stand B123.