- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Toeleverancier in draai- en freeswerk. Het is een etiket dat op heel wat metaalverwerkende bedrijven past. Maar wat Decolan uit Izegem aflevert is heus veel meer dan doorsnee. Letterlijk en figuurlijk. Zowel in de lengte als in de breedte schuwt het bedrijf het grotere werk niet. “Om onze klanten altijd te kunnen helpen”, duidt zaakvoerster Heidi Vangroenweghe de strategie erachter. Een filosofie die het bedrijf ook doortrekt in het zaagwerk. Decolan zaagt het, indien gewenst op maat van de klant, ook in toelevering. En dat vraagt om een machine die uitblinkt in betrouwbaarheid. Een Behringer, dus.
Decolan zag het levenslicht op een andere locatie. Bij de overname zag huidig zaakvoerder Heidi Vangroenweghe echter meer heil in een nieuwe locatie. “Een opportuniteit die we niet mochten laten passeren”, vertelt ze daarover. “Op deze locatie kon de productiehal volgens een logische flow worden uitgebouwd, wat niet alleen de organisatie ten goede kwam maar tevens zorgde voor een aangename en veilige werkomgeving. Een niet te onderschatten troef in de zoektocht naar goeie mensen.” Naast de hoofdactiviteit in draai- en freeswerk van klein tot groot – zowel in volume als in omvang – kon Decolan van hieruit ook zaagwerk, laswerk, montage en natlak aanbieden als bijkomende service.
Het verschil maken doet Decolan enerzijds met zijn capaciteit in zowel kleine als grote stukken. Wie door de hallen loopt, komt een indrukwekkend machinepark tegen. Vangroenweghe: “Rode draad is de keuze voor kwaliteit. Wat heb je aan een goedkopere machine, als ze om de haverklap stilstaat? We moeten kunnen betrouwen op onze machines en leveranciers om de beloftes aan onze klanten waar te maken.” En die klanten komen van over heel Vlaanderen in Izegem aankloppen vanuit tal van sectoren: voeding, farma, vlas, recyclage, automobiel… maar evengoed toelevering aan andere metaalbewerkers.
Anderzijds zet Decolan in op korte communicatielijnen en de techniciteit van de medewerkers in het atelier. “Programmeren doen ze aan de machines. Het zijn hier geen knoppendraaiers, maar vakmensen die kunnen meedenken over hoe we de producten van onze klanten op de meest efficiënte manier kunnen maken.”
Naast het grondstoffenmagazijn bevindt zich de zaagafdeling, waar sinds kort een Behringer het gros van het werk opknapt. Een investering die even op zich liet wachten. “Eigenlijk stond deze al op de planning toen corona uitbrak. Maar door de daaropvolgende grondstoffencrisis en energiecrisis, hebben we prioriteit gegeven aan onze capaciteit in draaien en frezen.” Dat gaf Decolan wel de tijd om zijn huiswerk zeer grondig te maken. “Voor ons primeert niet de aankoopprijs, maar het volledige kostenplaatje op lange termijn. Hoe betrouwbaar een machine blijft werken na de garantieperiode, is bijvoorbeeld een factor, maar ook hoe goed de service van de leverancier is. Je zag aan de oerdegelijke constructie van de machines al dat we wat dat betreft bij Behringer aan het goede adres waren. En van collega’s hoorden we niks dan lof over de service van Promatt”, vertelt Vangroenweghe.
Dat van de drie zaagmachines bij Decolan nu vooral de Behringer in gebruik is, heeft alles te maken met de betrouwbare werking. Vangroenweghe: “Dankzij de zaagbandbewaking hoeft onze operator er niet de hele tijd bij te blijven staan. Van zodra ze niet meer binnen de parameters zaagt, stopt ze vanzelf. We zijn er dus van verzekerd dat alle materiaal dat van de zaagmachine komt perfect recht is en dat er geen materiaal nodeloos verloren gaat. Daarop kunnen we blindelings vertrouwen.” Een tweede pluspunt dat Vangroenweghe aanstipt is de gebruiksvriendelijkheid. “Het is onze eerste Behringer, maar onze operator was er zo mee weg. We hebben nog geen seconde spijt gehad van de investering. Snel, precies, want het gaat hier vaak om nauwe toleranties, en o zo betrouwbaar”, vat ze samen.