- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Gereedschapsmakerij Jaro levert al bijna twintig jaar fijnmechaniek met de hoogste afwerkingskwaliteit vanuit Hechtel-Eksel. Door te investeren in vijfassers wil het die belofte blijven waarmaken voor klanten. De nieuwe vijfassige C600 van Mazak kreeg er bovendien in december een automatiseringsoplossing van BMO bij. “We zouden ze nu al niet meer kunnen missen”, klinkt het bij Jaro.
Achter elke man staat een sterke vrouw. Toen Roel Jacobs door mond-tot-mondreclame steeds meer vraag kreeg naar de stukken die hij na zijn werkuren nog draaide en freesde, was het zijn echtgenote die hem het laatste duwtje in de rug gaf om volledig zelfstandig te worden. Jaro was geboren.
Ook na die officiële start in 2004 bleef het snel vooruitgaan. “In 2007 namen we onze intrek in een pand van 250 m². In 2019 zijn we naar onze huidige locatie verhuisd, waar we 1.000 m² ter beschikking hebben.”
Als we hem polsen naar het geheim van zijn succes, blijft Jacobs bescheiden. “Kwaliteit en nauwkeurigheid zijn hier de maatstaven. Maar uiteindelijk draait het om een goede prijs-kwaliteitverhouding. Onze klanten, die vooral actief zijn in machinebouw, automatisering en lasconstructies, appreciëren eveneens onze flexibiliteit. We proberen zo goed mogelijk te schuiven in onze planning, om wanneer het nodig is, een scherpe levertijd neer te zetten en onze klanten uit de nood te helpen. Maar die pluim gaat ook naar de rest van het team. Want ook zij zetten zich hiervoor dubbel en dik in.”
Sinds dit jaar staat Jacobs er overigens niet meer alleen voor, aan het hoofd van het bedrijf, na de komst van Giel Maesen als vennoot. “Hij is bij Jaro begonnen als vakantiejob”, vertelt Jacobs. “De afgelopen jaren werd duidelijk wat hij kan en welke meerwaarde hij brengt. Met hem erbij kunnen we als onderneming weer de volgende stappen nemen. De continuïteit is immers weer gegarandeerd voor lange termijn.”
Een nieuw hoofdstuk dat met een state-of-the-art machinepark kan beginnen. De voorbije drie jaar investeerde Jaro immers in vijf nieuwe machines. Zo kwamen er drie vijfassers bij op de werkvloer. “Omdat je minstens vijf opspanningen uitspaart. Je moet zoveel mogelijk werk kunnen verzetten met de mensen die je hebt, zonder fouten te maken. Dan is vijfassig het antwoord”, aldus Maesen.
Dat het ook drie keer een Mazak werd, was voor Jaro een evidentie. “Het zijn niet alleen goede machines, je krijgt er ook alle ondersteuning bij. Bovendien liggen wisselstukken altijd op voorraad. Het duurt soms langer om friet te bestellen dan om een wisselstuk van Mazak te krijgen”, vertelt Jacobs met een brede glimlach.
De meest opvallende van de drie vijfassers is misschien wel de C600. Niet door zijn formaat, want er staan ook machines die stukken tot 1 en tot 3 m kunnen verwerken. Neen, voor het eerst dook er bij de C600 een automatiseringsoplossing op de werkvloer bij Jaro op in de vorm van een robotsysteem van BMO. Jacobs: “Om nog meer spindeluren te realiseren. Alle seriewerk sparen we zoveel mogelijk op voor deze machine. En ze is al een godsgeschenk gebleken. Toen wij met kerst kalkoen zaten te eten, was de C600 aan het werk. Hoewel ze pas in december geleverd is, heeft ze tussen kerst en nieuwjaar geen seconde stilgestaan en 1.200 stuks in rvs feilloos afgewerkt. Het voordeel van de C600 en robot als één pakket aan te schaffen bij Mazak. Alles liep meteen vlekkeloos. De integratie van de robot was echt plug-and-play.”
De vijfasser zelf was er al enkele maanden, om helemaal in de vingers te hebben. Ook daarover toont Jaro zich bijzonder tevreden. “Qua afmetingen was de C600 de perfecte aanvulling op de rest van ons machinepark met een koers tot 600 mm. Daarnaast is ze bijzonder compact, stabiel en nauwkeurig en ook nog eens ergonomisch gebouwd. Alles is makkelijk bereikbaar”, voegt Maesen eraan toe.
Jaro koos resoluut voor de opties op de C600 die een efficiënte en betrouwbare, volautomatische werking garandeerden. Met bijvoorbeeld een 18.000 toeren spindel met interne koeling, een spanentransporteur met spoeltrommel, en 90 gereedschappen in het magazijn. “Zodat de machine zolang mogelijk aan de slag kan blijven. Investeringen die ons overigens ademruimte gegeven hebben. Vroeger liepen we altijd tegen onze limieten aan. Nu kunnen we nog sneller schakelen, zonder dat iedereen overuren moet draaien. We hebben heel lang gewacht met de stap naar automatisering. Maar we zouden ze nu al niet meer kunnen wegdenken”, besluit Jacobs.
Neem dan rechtstreeks contact op met Yamazaki Mazak Europe N.V..
Contact opnemen