- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Indumation.be klokte af op 9.076 professionele bezoekers en bewees zich daarmee als belangrijkste industriële beurs van het land. Dat het aantal bezoekers met 16% steeg ten opzichte van de vorige editie in 2017, bewijst twee zaken. Met automatisering en digitalisering als belangrijkste thema’s weet de beurs duidelijk de juiste toon te slaan. En met de nocturne met 3.000 feestende exposanten en bezoekers mag Indumation.be zich met recht en reden het ‘Tomorrowland voor de industrie’ noemen. De volgende editie zal plaatsvinden van 3 tot en met 5 februari 2021.
De rode lopers in de beursgangen van Kortrijk Xpo lagen er na Indumation.be platgetreden bij. Het was drie dagen lang een komen en gaan van professionele bezoekers (9.076) en studenten (1.338) en niet te vergeten 220 enthousiaste exposanten die hun beursdeelname tot in de puntjes hadden voorbereid. Dat maakte dat het niet alleen gonsde van bedrijvigheid op de standen, maar dat ze er visueel ook bijzonder aantrekkelijk uit zagen en uitpuilden van indrukwekkende demo’s en dito nieuwigheden. Met andere woorden, alle ingrediënten waren aanwezig om er een mooie beurs van te maken en zo geschiedde. Niet in het minst omdat ook de economische en maatschappelijke conjunctuur alle wind in de zeilen gaf. Bedrijven beseffen dat het moment om te innoveren, automatiseren en digitaliseren is aangebroken.
En waar beter op zoek gaan naar de juiste technologische match dan in de vier hallen van Indumation.be?
Indumation.be sloeg dus zijn eigen record aan diggelen. Organisatoren Invent Media, Agoria en Indumotion kijken dan ook tevreden terug op deze editie, maar blijven tegelijk met de voeten op de grond. Ze willen zo snel mogelijk evalueren en waar nodig schakelen. Dat moet vertrouwd klinken in de oren van maakbedrijven. Een van de elementen die een extra boost af aan het bezoekersaantal zijn ongetwijfeld de vele evenementen die georganiseerd werden. De zestien Expert Classes bijvoorbeeld konden 678 deelnemers informeren en inspireren rond alles wat er zal bewegen in de industrie van morgen. Maar er werd ook al vooruit gekeken. De interactieve demo’s van competentiecentra en hogescholen in Connectivator (Connect, Integrate, Innvate) werden enorm gesmaakt maar ook de uitreiking van de Factory of the Future Awards kon op heel wat aandacht rekenen.
Geen mooiere achtergrond om de nieuwe Factories of the Future aan het publiek voor te stellen dan de hoogmis voor de technologische industrie in België. Agoria en Sirris bekroonden dit jaar nog eens tien bedrijven voor hun inspanningen om hun productie naar het volgende niveau te brengen: BMY Aerospace (Oostkamp), Bosch (Tienen), Colruyt Group Fine Food (Halle), Duracell (Aarschot), Janssen (Geel), Lavetan (Turnhout), Mirion Technologies (Olen), Niko Group (Sint-Niklaas), Materialise (Leuven en RF-technologies (Oosterzele). “Met het actieprogramma Made Different bereiden we nu al sinds 2012 de maakindustrie voor op Industrie 4.0”, liet Herman Derache, managing director Sirris en hoofd innovatie bij Agoria optekenen. “Om succesvol te blijven, ondanks of dankzij razendsnelle technologische, economische en maatschappelijke evoluties, moeten onze bedrijven zich telkens opnieuw heruitvinden en doordacht omgaan met mensen, energie en materialen.” Factories of the Future leveren klantspecifieke producten met een hoge toegevoegde waarde en hebben de wendbaarheid om vlot in te spelen op een snel veranderende marktvraag. Met een open geest voor nieuwe business modellen zetten Factories of the Future vol in op gedigitaliseerde productieprocessen. Ze maken maximaal gebruik van moderne productietechnologieën.
De dertig Factories of the Future die België intussen rijk is investeerden de voorbije vijf jaar meer dan 850 miljoen euro in infrastructuurvernieuwing, digitalisering en automatisering. Hun tewerkstelling steeg bovendien met 15%. Het maakt ze tot parels aan de kroon van onze industrie, herkenbaar aan het label. Om ook buiten onze landsgrenzen de weerklank van Factories of the Future te verhogen en het breed uit te dragen slaan ook Agoria en Sirris hun vleugels uit. Ze promoten hun visie over de fabriek van de toekomst en de Made Different methodologie in Europa en dat is niet onopgemerkt gebleven. In Duitsland groeit de aandacht voor de mens in Industrie 4.0 steeds sterker, Nederland neemt sinds vorig jaar het concept van Factories of the Future over en ook vijftien andere Europese landen, onder auspiciën van de Europese Commissie bereiden zich voor om een actieprogramma zoals Made Different in hun aanpak te integreren. Het is de bedoeling om in 2021 Europese Factory of the Future awards uit te reiken. De Champions League voor topmaakbedrijven kan daarmee van start gaan. Misschien iets voor de volgende Indumation.be?