Betrouwbaarheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Dat zijn de USP’s van KS Service Center in Moerdijk. En precies om die reden investeerde het steel service center in een eigen platenlijn, die hen toelaat nog sneller, kostenefficiënter en flexibeler in te spelen op de vraag van de markt.
“We merkten de afgelopen jaren dat we meer en meer platen verkochten,” vertelt Gregory Rombaut, sales- & marketingmanager bij KS Service Center Moerdijk, groothandel in geslit bandstaal en platen, “Maar tot voor kort gebeurde dat in grote hoeveelheden, op grote coils van 25 ton en dus voornamelijk per volle vracht. Als je een moedercoil van staal naar je klant brengt, is het immers veel gemakkelijker om die hele coil af te wikkelen. Toch merkten we dat voor veel bedrijven 25 ton een te grote hoeveelheid was om aan te kopen.” En dus kwam het idee van een eigen in-house platenlijn op tafel. Een kers op de taart ter ere van hun vijftigjarig bestaan dit jaar. “Met die eigen platenlijn kunnen we nu ook kleinere hoeveelheden aanbieden aan onze klanten. Let wel, we blijven een groothandel,” knipoogt de salesmanager. “Er zullen dus wel minimumafnames blijven bestaan, maar die zijn in hoeveelheid en tonnage dus lager dan voordien.” De platenlijn kwam er ook om huidige klanten en partners te kunnen voorzien van zowel bandstaal als plaat, geleverd in één vrachtwagen. Dat is pas duurzaam.
De specificaties van de nieuwe platenlijn:
Uiteraard blijft ook snelheid en service een vanzelfsprekendheid, ook met de nieuwe platenlijn. “We zijn immers trots op onze snelle levertijden,” vertelt Rombaut. “Hebben we het gewenste materiaal op voorraad, dan kunnen we in de meeste gevallen binnen 48 uur leveren. Hetzelfde geldt voor ons bandstaal.” Is het materiaal niet op voorraad, dan kan er vanuit nieuwe walsing bij de staalfabriek binnen twee tot vijf weken geleverd worden, vanuit het Short Lead Time Orders Principe.
We moeten het ook nog even hebben over duurzaamheid, een thema waarin KS Service Center graag het voortouw neemt. “Iedere beslissing die we nemen, gebeurt met het oog op duurzaamheid. Zo komt het merendeel van het staal van onze leveranciers niet per vrachtwagen, maar per trein, draait onze vestiging volledig op groene stroom die deels zelf wordt opgewekt en is ons eigen wagenpark inclusief heftrucks volledig elektrisch. Het zijn maar enkele voorbeelden van onze duurzame initiatieven. Daarvoor werden we vorig jaar ook erkend met een ISO14001-certificaat. Dat is een internationaal geaccepteerde norm voor inspanningen richting milieu en duurzaamheid. Verder zijn wij ook trede 3 gecertificeerd voor de CO2-Prestatieladder,” vertelt Rombaut trots. Dit neemt niet weg dat staal een enorm vervuilend product blijft. “Klopt, maar zonder staal is er geen economie. Staal zit in zo goed als alles,” legt Rombaut uit. “Daarom is het extra belangrijk dat we veel inspanningen doen om duurzamer geproduceerd staal aan te bieden. Niet alleen door bovenstaande initiatieven, maar juist ook door duurzaam staal in te kopen bij onze staalleveranciers en onder de aandacht te brengen van onze klanten. Staal kan nog niet 100% CO2-neutraal geproduceerd worden, maar dit staal bespaart al wel tot maar liefst 82% CO2-uitstoot.” Ook de platen die op de gloednieuwe platenlijn worden gefabriceerd, kunnen in duurzaam staal besteld worden.
Neem dan rechtstreeks contact op met KS Service Center B.V..